Onze visie op STEM

05/03/2016 STEM

Wat is STEM?

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Binnen STEM slaan de vakken techniek, wiskunde, ict en wetenschappen de handen in elkaar. Via uitdagende projecten leer je probleemoplossend denken, observeren en analyseren. Wat gebeurt er met je lichaam bij een botsing? Hoe kan je een robot zo programmeren dat hij precies doet wat je wilt? Hoe beveilig je een kunstwerk in een museum?  Hoe maak je een hovercraft? Er is STEM in het eerste, tweede, derde en veirde jaar.   

Kan je kiezen voor STEM?

Ja, in het eerste en tweede jaar kan je in in de basisoptie moderne kiezen voor de keuzemodule STEM (3 uur) of de keuzemodule TAAL&CULTUUR (3 uur). In de basisoptie Latijn is er 1 uur STEM.

In het derde en vierde jaar is er STEM in de richting wetenschappen.

Wij kiezen als school bewust voor brede STEM in de eerste graad. We willen zoveel mogelijk leerlingen laten kennismaken met STEM. We mikken met STEM dus niet uitsluitend op wiskundig sterke en wetenschappelijk georiënteerde leerlingen. Wij willen leerlingen, net zoals in de basisschool, nog zoveel mogelijk van alles laten proeven en laten ontdekken waar hun talenten liggen, zonder dat ze al grote keuzes moeten maken die bepalend zijn voor hun verdere schoolloopbaan.

Is een studierichting met STEM dan moeilijker?

Nee! Door STEM aan te bieden maken we de richting niet moeilijker, wel breder. In de eerste graad kan je echt proeven van alle STEM-gebieden waardoor we hopen dat je een beter zicht krijgt op alle onderdelen. We doen dit volledig in het STEM-kader voor het Vlaamse Onderwijs:

We zetten met dit kader dan ook maximaal in op STEM-‘geletterdheid’ voor iedereen (de brede aanpak). Volgens het ‘You for Youth’ netwerk is STEM-geletterdheid “(…) de mogelijkheid van iemand om fundamentele concepten uit wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde te verstaan en toe te passen om zo te komen tot weloverwogen beslissingen, om problemen op te lossen en/of nieuwe producten en processen te creëren”. (p.10 STEM-kader) 
Het organiseren van een STEM-module in de vrije ruimte in de eerste graad mag in geen geval een inperking inhouden voor de studiekeuzes in de 2de en de 3de graad. Goede STEM richt zich ook specifiek naar doelgroepen die zich nu niet meteen herkennen in het STEM-verhaal. (p. 11 STEM-kader)