2A STEM-technieken

2A STEM - technieken

1e graad / A-stroom
Download brochure

In deze richting:

  • Krijg je een brede algemene vorming
  • In STEM-technieken gaat veel aandacht naar de samenhang tussen hoe je iets ontwerpt en het maken van een eindproduct. Met andere woorden, Je voert uit en werkt af en maakt op die manier kennis met de basistechnieken uit bouw, hout, metaal en elektriciteit. Je werkt op een correcte manier met ICT.

Typisch voor deze richting

In deze richting 

  • Volg je hetzelfde leerplan als in de andere richtingen, maar de leraars beperken zich tot de basisleerstof. Voor de hoofdvakken Nederlands en Frans heb je meer tijd om de leerstof te verwerken.
  • Krijg je een brede algemene vorming.
  • Kies je voor het pakket mechanische en elektrische technieken.
  • Pas je de technische basiskennis toe in de uitvoering van een project.
  • Werken we projectmatig met actueel cursusmateriaal.
  • Is ict geïntegreerd in alle vakken.
  • Staan zorg voor mens en milieu, veiligheid en preventie altijd voorop.

Extra's

De toekomst is meertalig; een toekomst waarop je je wilt voorbereiden. 
Wil je graag stukken vlotter worden in Frans of Engels? 
Vind je het belangrijk om je talen vaak te kunnen oefenen? 
Dan is CLIL (Content and Language Integrated Learning) waarschijnlijk iets voor jou. 

Vakken volgen in een vreemde taal? Kies dan volgend jaar voor CLIL

Het meertalig onderwijs met CLIL is nog nieuw in Vlaanderen. Daarom zetten we de antwoorden op de meest gestelde vragen op een rij op onze speciale pagina.

Wat betekent CLIL?

Lessentabel

Aantal uur
godsdienst 2
aardrijkskunde 1
beeld 1
Engels 2
Frans 4
geschiedenis 2
lichamelijke opvoeding 2
muziek 1
natuurwetenschappen 1
Nederlands 4
techniek 2
wiskunde 5
BASISOPTIE
STEM-technieken 5

Wat erna

Na het tweede leerjaar A kan je kiezen voor elke studierichting. Hou echter rekening met de volgende mogelijkheden:

  1. Je kiest voor een domein.
    Wat interesseert jou? In het tweede jaar volgde je een basisoptie, zoals bij voorbeeld STEM of  Economie en Organisatie. Wil je dezelfde richting uit? Of wil je net iets anders?
  2. Je kiest voor een finaliteit.
    Wat wil je na het zesde middelbaar doen?
    • Finaliteit doorstroom = verder studeren.
    • Dubbele finaliteit = verder studeren of gaan werken.
    • Finaliteit arbeidsmarkt = gaan werken.

Natuurlijk moet je ook rekening houden met het attest dat je behaalt op het einde van het tweede jaar.

  • A-attest: je bent geslaagd en je mag elke richting of finaliteit kiezen.
  • B-attest: je bent geslaagd maar bepaalde finaliteiten of studierichtingen worden uitgesloten.
  • C-attest: je bent niet geslaagd en moet overzitten.