
5 moderne talen - wetenschappen
Moderne talen-wetenschappen is een sterk theoretische richting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket moderne talen.
Je bent goed in vreemde talen, je hebt een sterkt interesse in literatuur en cultuur en wil naast Frans en Engels ook Duits leren. Je bent geboeid door wetenschappen, je bent er graag mee bezig en je beschikt over een degelijke voorkennis uit het 4e jaar.
Typisch voor deze richting
- Een uitgebreid pakket aan wetenschappen in de vakken aardrijkskunde, biologie, chemie en fysica. Je traint je onderzoeksvaardigheden en verwerkt leerstof in het labo.
- De moderne talen staan centraal. In de vakken Frans, Engels en Duits gaat de aandacht naar de communicatieve vaardigheden, de reflectie op taal, de kennismaking met anderstalige literatuur, taalvariatie, taalontwikkeling,...
- In wiskunde komen o.a. matrices, functies, integralen, goniometrie, complexe getallen, vectoren en statistiek aan bod.

Domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit
Een doorstroomfinaliteit bereidt je voor op verder studeren in het hoger onderwijs (professionele of academische bachelor en/of master-opleidingen). Het zijn dus abstract-theoretische studierichtingen met een breed aanbod aan vakken. Zowel talen, wetenschappen, wiskunde en brede maatschappelijke vakken vullen het curriculum.
Domeinoverschrijdend wil zeggen dat de studierichting niet onder te brengen is in één domein. Vooral in de derde graad komt dit tot uiting. Richtingen zijn er vaak 'tweepolig'. De richting economie-moderne talen hoort zowel thuis in het domein economie als in het domein taal en cultuur.
Extra's
In je lessentabel vind je het vak Module. Wat is dat precies?
Module is een uniek vak dat je alleen bij ons kan volgen. Het is een vak vol variatie waarin we je stimuleren om kritisch na te denken en om je grenzen te verleggen. Doorheen het jaar werk je samen met verschillende coaches en met verschillende medeleerlingen. Je maakt kennis met vernieuwende lesmethodes en nieuwe evaluatievormen. We zetten je aan tot levenslang leren. Je denk na over je eigen mogelijkheden, over je toekomstperspectieven. We willen je zo goed mogelijk voorbereiden op het hoger onderwijs.
Module
In het eerste trimester worden je onderzoeksvaardigheden aangescherpt. Je start als junior researcher en werkt met je team een theoretische casus uit. Dat is een actueel thema dat aansluit bij je leefwereld. Op het einde van je onderzoek bundel je alle bevindingen en deel je die met andere onderzoeksteams in een open debat waarbij ieder team zijn resultaten voorstelt en kritische vragen beantwoordt.
In het tweede trimester kies je ofwel MOOC, ofwel Society Hacks ofwel EYP.
- Binnen MOOC volg je een trimester lang een Massive open online cursus naar keuze, in samenwerking met verschillende universiteiten. Een MOOC volg je individueel en is Engelstalig.
- Kies je voor SOCIETY HACKS, dan zet je je onderzoeksvaardigheden in op een praktische manier. Je ontwikkelt in team een dienst of product voor een externe partner. Dit traject is Nederlandstalig.
- Kies je voor EYP (European Youth Parliament), dan stap je in een simulatie van de werking van het Europees parlement. Je houdt van debatteren en je hebt interesse voor de actualiteit. Dit project is Engelstalig. Het kadert in een groter geheel van internationalisering op onze campus.
In het derde trimester bundel je alle vaardigheden en werk je aan je financiële geletterdheid. Je verwerft inzicht in het hoger onderwijs en je toekomst.
Keuzecursussen
Alle laatstejaars in de doorstroomfinaliteit kunnen 2 uur per week zelf invullen! Zo stel je als het ware zelf je programma samen.
Het schooljaar wordt verdeeld in 3 periodes van elk 10 weken die je telkens zelf invult door te kiezen uit een ruime waaier aan keuzecursussen zoals anatomie, recht, statistiek, filosofie, sociologie, economie, verpleegkunde, Italiaans, Spaans, wiskunde, design, kunst,...
Deze keuzecursussen organiseren we vaak in samenwerking met de hogescholen en/of universiteiten. Ze laten je proeven van wat het hoger onderwijs te bieden heeft, ze willen een hulp zijn bij je studiekeuze en ze geven je alvast een voorsprong.

De toekomst is meertalig. Ook het hoger onderwijs is vaak meertalig. We willen je hierop voorbereiden. CLIL (Content and Language Integrated Learning) in de derde graad betekent dat je lessen van een niet-taalvak, of een gedeelte ervan, volgt in het Engels.
In 5 domeinoverschrijdende doorstroom kunnen we leerlingen een aantal vakken met CLIL Engels aanbieden.
In de derde graad leggen we de lat hoog voor talen en CLIL past in die visie. CLIL biedt je de kans om vaker en in allerlei situaties de vreemde taal te spreken. Dat vergroot de spreekdurf en zorgt voor een grote motivatie CLIL bereidt ook uitstekend voor op hoger onderwijs.
In het vijfde jaar domeinoverschrijdende doorstroom kan je kiezen voor CLIL-esthetica en CLIL-Latijn.
Ook in Module5 zijn er kansen voor CLIL als je kiest voor werken met MOOCs of als je deelneemt aan het EYP project.
Uitwisselingen zijn al jaren een traditie in onze school. De zesdejaars kunnen deelnemen aan een uitwisselingsproject met Europese partners in Tsjechië, Spanje, Italië, Polen etc. De buitenlandse gasten komen naar Kortrijk net voor de herfstvakantie. Ze logeren bij onze leerlingen. Na de paasvakantie verblijven onze leerlingen een week bij de gastgezinnen in het buitenland.
Daarnaast organiseren we elk jaar ook een uitwisseling met een school in Zuid-Afrika voor een beperkte groep geïnteresseerden.
Info over de uitwisselingen bezorgen we je in de loop van het schooljaar.
De uitwisselingen kaderen in een groter geheel van internationalisering op onze campus, met projecten zoals Motivation + Talent² = Success, Fantales, European Youth Parliament, Europolis, ...
De lessentabel bepaalt sterk een richting. Maar een school wordt ook gemaakt door alle activiteiten voor en door leerlingen en leerkrachten. Sommige verplicht, andere vrijwillig. Sommige voor iedereen, andere voor een specifieke doelgroep. Sommige met leerkrachten als dragende kracht, andere met leerlingen als stuwende motor.
Een korte, onvolledige opsomming van de activiteiten: presidium, teambuilding in september, excursies, dag van de jeugdbeweging, bedrijfsbezoeken, Europese uitwisselingen, Bal Surréal, Biz’Art, Zom’Art, bakken, Sinterklaas, Uitwisseling met Zuid-Afrika, European Youth Parliament, olympiades en wedstrijden, sportdag, gedichtendag, woensdagnamiddagactiviteiten, cultuur na schooltijd, voorbereiding ingangsexamen art/tandarts, cultuurreizen, 50-dagen, tweedaagse 6des, ...

Laptopproject in je studierichting
Je eigen schoollaptop gecombineerd met snel internet zorgt voor een krachtige leeromgeving. Zo heeft iedereen dezelfde mogelijkheden, kunnen we snel nieuwe technologieën inzetten en is het gemakkelijker om up-to-date lesmateriaal te voorzien. Thuis kan je vlot verder werken aan wat je op school begonnen bent.
Voor alle leerlingen in alle studierichtingen.
We adviseren een aankoop/huur via de school. Heb je al een recente laptop? Breng die gerust mee!
Lessentabel
5 | 6 | |
---|---|---|
aardrijkskunde | 1 | 2 |
biologie | 2 | 2 |
chemie | 2 | 2 |
fysica | 2 | 2 |
wiskunde | 4 | 4 |
geschiedenis | 2 | 2 |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 3 |
Engels | 3 | 3 |
Frans | 4 | 4 |
Duits | 2 | 2 |
module | 2 | 0 |
keuzecursussen | 0 | 2 |
Wat erna
De studierichting moderne talen-wetenschappen bereidt je voor op hoger onderwijs. De verdere studiemogelijkheden zijn heel uitgebreid, er zijn geen beperkingen. De verdere mogelijkheden staan ook op onderwijskiezer.be > tab 'Wat na?'.
Heb je nog vragen? Twijfel niet om ons te contacteren!