Kaai 2 organiseert Mediawijze ICT-week: “Wapenen leerlingen voor de toekomst”

2 februari 2023

Op 6 februari begint de Mediawijze ICT-week van Guldensporencollege Kaai 2. De tweede graad wordt een volledige week ondergedompeld in ICT en mediawijze thema’s. Zowel leerlingen, als leerkrachten volgen workshops en krijgen extra uitdagingen voorgeschoteld. 

De school organiseert de Mediawijze ICT-week om hun leerlingen te wapenen voor de toekomst. “We willen eens echt tijd nemen voor deze onderwerpen en iedereen, leerlingen en leraren, de ondersteuning geven waar ze recht op hebben,” benadrukt Steven Sinnaeve, Technisch en pedagogisch ICT-coördinator van Guldensporencollege. 

Het Guldensporencollege heeft al jaren een laptopproject om een krachtige leeromgeving te creëren. Toch is het voor leerkrachten soms moeilijk om precies te weten wat de verwachtingen zijn om vlak van ICT. Steven Sinnaeve: “Collega’s hebben niet genoeg tijd om zich daarin te verdiepen. Daarom leggen we de klemtoon op het belang van ICT en ondersteunen we hen in dat proces.”

Het programma is meer dan enkel ICT, want in het leerplan staan ook de vaardigheden van mediawijsheid. “Door enkel een spreker uit te nodigen en dat onderwerp af te vinken, zal het bij velen niet genoeg doordringen. Het is een nieuw project dat ik al drie schooljaren aan het uitstippelen ben. Dit jaar proberen we het voor de eerste keer uit."

Workshops

De derdes volgen interactieve workshops rond mediawijze thema’s: omgaan met schermtijd, privacy, sexting, online veiligheid, het kritisch omgaan met online bronnen, phishing, online overschrijdend gedrag en fake news. “De mogelijkheden van de smartphones in hun broekzakken zijn spannend en eindeloos, maar ook vol risico’s. Externe partners ondersteunen de sessies en we geven hen ook input. Als we van bepaalde groepen weten dat er een thema gevoelig ligt, dan gaat die begeleider op maat van de groep werken,” klinkt het.

De vierdejaars volgen sessies van Mediaraven vzw om creatief te leren omgaan met media. Ze krijgen de kans om te experimenteren met audio en leren hoe je een podcast maakt. Daarnaast gaan ze ook hun smartphones bovenhalen om hun storytelling- en videovaardigheden te verbeteren. De leerlingen maken zelf originele video’s en monteren die ook met de aanbevolen apps. Bovendien nemen de leerlingen de sociale mediakanalen van de school over. Ze leren een sociale media strategie uitwerken, maken een contentkalender en testen verschillende content formats uit.

Er  zijn ook ICT-desserts die inzetten op de vaardigheden en kennissen van de leerkrachten. “Het zijn desserts, dus ze zijn optioneel. Als school doen we al jarenlang veel inspanningen voor interne opleidingen, ICT-ondersteuning en ICT-coördinatoren zijn heel aanspreekbaar,” legt Steven Sinnaeve uit. “In die week begeleiden we leerkrachten die een stapje verder willen zetten of een extra uitdaging nodig hebben.”

Professionals van het TeamEDu van Microsoft Education geven de workshops. Er zijn vijf verschillende sessies en de leerkrachten kunnen meerdere volgen. Het gaat om: starten met gamebased learning in de les, leerpaden ontwikkelen in OneNote, beter lezen en spreken door artificiële intelligentie, spreekvaardigheden oefenen met Flip en inclusieve leservaring met de insluitende lezer.

Uitdaging

Woensdag doorbreekt de school deze intense week met ‘Midweek Mediawijs Moment’. Leerlingen blijven thuis en volgen afstandsonderwijs, maar de leerkrachten kunnen hen niet live ondersteunen. Een extra uitdaging, want ze moeten een zinvolle digitale opdracht voorbereiden voor hun klas. Diezelfde dag volgen de leerkrachten twee sessies op school over apestaartjaren (mediagebruik bij jongeren) en e-inclusie (digitale zorgtools, bijvoorbeeld spellingscontrole in Word of insluitende lezers).

Elke leerkracht kiest een van de vier uitdagingen (zie affiche) waarmee ze tijdens de mediaweek aan de slag gaan. Een lijst met de keuzes hangt uit in de gang en is ook gecommuniceerd via Teams. Collega’s weten wie dezelfde opdracht selecteerde en helpen elkaar. Dat zijn nu vooral de gesprekken die je in de gangen hoort. “Voor mij is dit het belangrijkste onderdeel van het programma. Het is niet omdat we een laptopschool zijn, dat iedereen de hele dag door naar een scherm moet kijken. We zijn een laptopschool voor opdrachten die je analoog niet kunt uitvoeren en die digitaal een meerwaarde hebben,” verduidelijkt Steven Sinnaeve.

Door de leerkrachten wat te verplichten en de ruimte te geven om hiermee aan de slag te gaan, komt de school in de échte doe-fase. Binnen twee weken staat een grondige nabespreking en evaluatiemoment gepland. “Alle positieve zaken nemen we mee. De collega’s staan er niet alleen voor en mogen fouten maken. Het belangrijkste is dat ze het proberen. Het concept en de resultaten stellen we later ook voor aan het volledige directieteam van het Guldensporencollege.”

 

Voor meer informatie en vragen kunt u terecht bij:   

Steven Sinnaeve (Technisch en pedagogisch ICT-coördinator / Leerkracht Guldensporencollege) - steven.sinnaeve@guldensporencollege.be

Bart Dujardin (Directeur Guldensporencollege Kaai 2) - bart.dujardin@guldensporencollege.be ​​​​​​​

Elke Vandekerckhove (Directeur Guldensporencollege Kaai 2) - elke.vandekerckhove@guldensporencollege.be